DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Algılayıcılar ve Eyleyiciler
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
MCE 303
Güz/Bahar
2
2
3
5
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Dersin amacı, öğrencilere her çeşit algılayıcıyı ilgili devrelerde kullanabilme bilgi ve becerilerinin kazandırılmasıdır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Algılayıcı ve eyleyicilerin fiziksel ve teknik temelini açıklayabilecek,
  • Algılayıcı ve eyleyicilerin davranışlarını açıklayan yasaları tanımlayabilecek,
  • Algılayıcı ve eyleyicilerin kullanımı ile ilgili yaklaşım, prosedür ve sonuçları analiz edebilecek,
  • Algılayıcı ve eyleyiciler için analitik tasarım ve geliştirme çözümleri yaratabilecek,
  • Laboratuvarda deney ve ölçümler yürütebilecek,
  • Toplanmış verinin ve ölçüm sonuçlarını yorumlayabilecek,
  • Algılayıcı ve eyleyicilerin geliştirilmesi ve uygulamalarını açıklayabilecektir.
Ders Tanımı Bu dersin içeriğinde mekanik-elektronik arayüz elemanları (algılayıcılar ve eyleyiciler), dönüştürücü besleme devreleri, algılayıcılardan elde edilen sinyalleri düzeltmeye yarayan devreler, ölçüm uygulamalarında algılayıcı ve dönüştürücülerin yeri ve fiziksel değerleri bulunmaktadır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş ve Motivasyon, Sensör, Transdüser ve Aktüatör ne demektir? Neden önemlidir? Uygulama Örnekleri Bölüm 1. Instrumentation of an Engineering System
2 Algılayıcı Tipleri ve Seçimi, Pasif ve Aktif Algılayıcılar, , Algılayıcı Hassasiyeti, Analog – Dijital Algılayıcılar Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers
3 Yaklaşım Algılayıcıları, Elektromekanik Sınır Anahtarları, Endüktif, Kapasitif Algılayıcılar, Optik Sensörler, Optik Enkoderler Bölüm 6. Digital and Innovative Sensing
4 Hidrolik - Pnömatik Eyleyiciler Yaklaşım Algılayıcılarının Hidrolik – Pnömatik sistemlerde kullanımı Bölüm 9. Continuous-Drive Actuators 9.11, 9.13
5 Hareket Algılayıcı ve Dönüştürücüleri, Konum ve Hız Algılayıcıları, Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers 5.2.1, 5.3, 2.8, 5.4
6 Potansiyometre, LVDT, RVDT, Wheatstone Bridge, Ara sınav 1 Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers, 5.2.1, 5.3, 2.8, 5.4
7 Resolver, Takometre, Bağlantılar ve Sinyal Düzeltme Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers Bölüm 2. Component Interconnection and Signal Conditioning
8 Piezoelektrik Dönüştürücüler, Hall Etkisi Dönüştürücüler Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers, 5.7, 6.10, 6.2
9 Efor Algılayıcıları, Kuvvet ve Tork Sensörleri Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers, 5.2.2, 5.9
10 Uzama Algılayıcıları, Strain Gauges Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers, 5.8
11 Basınç ve Debi Sensörleri Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers, 5.11.1, 5.11.2
12 Sıcaklık Algılayıcıları, Seebeck Etkisi Ara Sınav 2 Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers, 5.11.3
13 Sıcaklık Algılayıcıları, Termokupl, RTD, Termistör Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers, 5.11.3
14 Kademeli Motorlar Step Motorlar, Solenoidler Sürekli-Sürülen Dönüştürücüler Elektrik Motorları, AC-DC Motorlar, Bölüm 8. Stepper Motors Bölüm 9.10. Linear Actuators Bölüm 9. Continuous-Drive Actuators 9.2, 9.6
15 Final Sınavı için Gözden Geçirme Genel Tekrar
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

Clarence W. de Silva, Sensors and Actuators: Control System Instrumentation, CRC Press, 2007, ISBN: 1420044834.

Önerilen Okumalar/Materyaller

Festo Didactic GmbH, Sensors for Object Detection, 566920, 09/2009, Frank Ebel

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
4
20
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
4
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
40
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
6
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
2
32
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
4
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
2
17
Final Sınavı
1
20
    Toplam
150

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Matematik, Fen Bilimleri ve Biyomedikal Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır.

2

Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.

3

Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.

4

Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır.

5

Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.

6

Biyomedikal Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler.

7

Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.

8

Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.

9

Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.

10

Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.

11

Bir yabancı dili kullanarak Biyomedikal Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Biyomedikal Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest